Rezygnacja z lotu w tanich liniach lotniczych – sprawdź, jakie są możliwości

Opublikowano
Rezygnacja z lotu w tanich liniach lotniczych – sprawdź, jakie są możliwości

Większość osób planuje podróż z odpowiednim wyprzedzeniem. Wyjątkiem są oczywiście spontaniczne wypady. Jednak w przypadku lotu, najczęściej opłaca się kupić bilety wcześniej. Nie wszystko jednak da się przewidzieć. Zdarza się jednak, że musisz zrezygnować z lotu. Co dalej? Czy odzyskasz pieniądze? Jak to wygląda w przypadku tanich linii lotniczych?

Zakup biletu lotniczego – co warto wiedzieć

Zakup biletu lotniczego jest rodzajem umowy. Jest to umowa zawierana między pasażerem, a przewoźnikiem lotniczym, na mocy której pasażer nabywa prawo do podróży na określonej trasie i terminie w zamian za uiszczenie określonej opłaty. Umowa ta obejmuje warunki podróży, takie jak daty, trasę, cenę biletu oraz prawa i obowiązki obu stron. W przypadku klasycznej umowy, szczególnie takiej zawieranej przez internet, masz 14 dni na odstąpienie od umowy. W przypadku biletu lotniczego jest inaczej, a zasady rezygnacji z lotu zależą od przewoźnika.

Rezygnacja z lotu i zwrot pieniędzy za bilet – klasyczne linie lotnicze

Jak wygląda rezygnacja z lotu i zwrot za bilet? Przeanalizujmy to na przykładzie linii lotniczych LOT. U tego przewoźnika otrzymasz pełny zwrot pieniędzy, jeśli anulujesz lot w ciągu 24h od zakupu biletu. Żeby było to możliwe, trzeba spełnić następujące warunki, które wymienione są na podstronie LOT–u dotyczącej anulowania Lotu:

  • posiadasz bilet indywidualny zakupiony przez lot.com, Contact Center lub biuro podróży* w ciągu ostatnich 24 godzin;
  • numer Twojego biletu zaczyna się od 080–;
  • zgłosisz zwrot w ciągu 24 godzin od momentu wystawienia dokumentu, ale nie później niż 6 godzin przed rozkładową godziną wylotu.

Żeby wnioskować o zwrot pieniędzy za bilet należy wypełnić formularz kontaktowy lub skontaktować się z Contact Center.

Rezygnując z lotu u tego przewoźnika masz również inne możliwości: zmianę terminu lub wymianę biletu na voucher (możliwość ta dotyczy jedynie biletów zakupionych przed 4 października 2023 roku).

Rezygnacja z lotu i zwrot pieniędzy za bilet – tanie linie lotnicze

Jak sama nazwa wskazuje, korzystając z usług tanich linii lotniczych, możesz liczyć na zakup biletów po preferencyjnych cenach. Wiąże się w tym pewne ryzyko czy raczej ograniczenie. Dotyczy ono właśnie rezygnacji z lotu. W takim przypadku nie możesz wnioskować o zwrot pełnej kwoty, którą zapłaciłeś za bilet. Sprawdźmy, jak to wygląda w linia lotniczych WizzAir oraz Ryanair.

Rezygnacja z lotu – zasady w WizzAir

Całkowity zwrot za bilet, w przypadku rezygnacji z lotu w WizzAir możliwy jest wyłącznie w przypadku śmierci bliskiego członka rodziny:

„W przypadku śmierci bliskiego członka rodziny (matki, ojca, siostry, brata, dziadków, dziecka, wnuka, żony, męża, konkubiny lub konkubenta), która nastąpiła w ciągu miesiąca przed planowanym terminem wylotu zgodnie z rezerwacją, na wniosek Klienta złożony w terminie 1 miesiąca od daty śmierci takiego członka rodziny Klient otrzyma zwrot ceny całkowitej za niewykorzystaną część przewozu, pod warunkiem przedstawienia kopii świadectwa zgonu w terminie 7 dni od daty złożenia wniosku”. W Ogólnych warunkach przewozu pasażerów i bagażu WizzAir czytamy wprawdzie, że pasażer ma prawo zrezygnować z rezerwacji 14 dni przed planowanym powrotem i otrzyma zwrot za bilet, jednak będzie to kwota po potrąceniu opłaty za niewykorzystane miejsce. W praktyce może to być nawet kilkaset złotych, co przy stosunkowo niewielkiej cenie biletu oznacza, że zwrot może być symboliczny. Jeśli nie jesteś pewien, czy faktycznie skorzystasz z zakupionego biletu lotniczego, możesz wykupić bilet w taryfie WizzAir Flex. Choć taki bilet kosztuje więcej, daje możliwość wielokrotnej zmiany terminu, godziny, a nawet trasy lotu.

Rezygnacja z lotu – zasady w Ryanair

W przypadku rezygnacji z lotu w Ryanairze, nie otrzymasz zwrotu pieniędzy za bilet. Wprawdzie możesz otrzymać równowartość podatku, który chodzi w skład ceny biletu, ale jest ona pomniejszona o opłatę administracyjną, która wynosi ok. 100 zł. Może się więc okazać, że do Twojej kieszeni nie wróci nawet symboliczna kwota. Co w takim razie możesz zrobić? Wykupić droższy bilet w ramach Flexi Plus. Umożliwi Ci to zmianę daty lub trasy, ale wówczas zostaniesz zobowiązany do dopłaty różnicy w taryfie:

„W taryfie Flexi Plus możesz bezpłatnie zmienić zarezerwowany lot w dniu podróży na lot na tej samej trasie, co pierwotny lot (jeśli dostępne jest miejsce). W przypadku zmiany zarezerwowanego lotu w dniu podróży na inny lot na innej trasie nie poniesiesz kosztów za zmianę lotu, ale należy uiścić różnicę w taryfie. W przypadku zmiany na późniejszy lot można dokonać zmiany najpóźniej na godzinę przed godziną odlotu pierwotnego lotu. Jeśli zmieniasz lot na wcześniejszy, możesz dokonać zmiany:

  • do 40 minut przed nowym lotem, jeśli zmiana dokonywana jest w kasie biletowej na lotnisku; lub
  • do jednej godziny przed nowym lotem, jeśli dokonasz zmiany za pośrednictwem centrum obsługi.

Zmiana zarezerwowanego lotu lub trasy przed dniem podróży

W przypadku zmiany na lot odbywający się jeden dzień lub więcej przed lub po pierwotnym locie nie poniesiesz kosztów za zmianę lotu, ale należy wnieść różnicę w taryfie. Możesz dokonać zmiany do godziny przed pierwotną godziną odlotu. Jeśli zmieniasz lot na wcześniejszy, możesz dokonać zmiany:

  • do 40 minut przed nowym lotem, jeśli zmiana dokonywana jest w kasie biletowej na lotnisku; lub
  • do jednej godziny przed nowym lotem, jeśli dokonasz zmiany za pośrednictwem centrum obsługi.

Po odprawie online na pierwotny lot musisz skontaktować się z nami, aby odznaczyć ten lot przed dokonaniem zmiany. Posiadacze biletów w taryfie Flexi Plus mogą dokonać odprawy na lotnisku bezpłatnie.

Możesz zmienić trasę wszystkich lotów w rezerwacji przez Internet w sekcji Moje rezerwacje. Jednak po odbyciu pierwszego lotu możesz zmienić trasę lotu powrotnego tylko w kasie biletowej na lotnisku lub za pośrednictwem centrum pomocy. Nowa trasa musi być między tym samym krajem odlotu i tym samym krajem docelowym. W przypadku zmiany lotu usługi zawarte w taryfie Flexi Plus zostaną przeniesione na nowy lot (jeśli te usługi są dostępne dla tego lotu). Jeśli usługa nie może zostać przeniesiona, nie otrzymasz zwrotu pieniędzy za jakąkolwiek część taryfy Flexi Plus”.

Rezygnacja z lotu, a odsprzedanie biletu

Jeśli nie masz co liczyć na zwrot opłaty za bilet, gdy rezygnujesz z lotu, możesz odsprzedać bilet, z którego sam nie skorzystasz. Dzięki temu masz szansę odzyskać część pieniędzy. Dlaczego tylko część? Ponieważ odsprzedanie biletu, wiąże się ze zmianą danych osobowych na tym dokumencie. Taka usługa w przypadku większości linii lotniczych jest płatna. Zanim więc zdecydujesz się na ten krok, sprawdź, czy to Ci się opłaca. Na przykład w Ryanair taka zmiana kosztuje 552 zł (gdy zmieniasz dane online) lub nawet 760 zł, gdy zajmuje się tym agent (Źródło: Centrum Pomocy Ryanair)

Rezygnacja z lotu, a odsprzedanie biletu – podsumowanie

Choroba, obowiązki zawodowe lub rodzinne – to wszystko może powodować, że będziesz zmuszony zrezygnować z lotu. Dlatego wybierając się w zagraniczną podróż, pomyśl o ubezpieczeniu turystycznym z rozszerzeniem ubezpieczenie kosztów rezygnacji. Dzięki temu masz szansę odzyskać koszty poniesione na zakwaterowanie czy przelot (o ile nie wystąpią wykluczenia).

  • Oceń ten artykuł
    oceń pierwszy!
  • Podziel się