aIle kosztuje reklama na Facebooku i od czego to zależy?

Ile kosztuje reklama na Facebooku i od czego to zależy?

Opublikowano
Ile kosztuje reklama na Facebooku i od czego to zależy?

FB Ads to, obok Google Ads, to jeden z najpopularniejszych systemów reklamowych. Korzystają z niego zarówno światowe marki, jak i lokalni przedsiębiorcy. Na początku, jeszcze przed pracami koncepcyjnymi, każdy zadaje sobie jedna to samo pytania. Ile kosztuje reklama na FB? Za co właściwie płacę? Co składa się na tę kwotę? Jaki jest minimalny budżet, z którym warto zaczynać i jak to ustalić. Jeśli i Ty się nad tym zastanawiasz, przeczytaj nasz artykuł do końca.

Co składa się na koszty Facebook Ads

Cena FB Ads to przede wszystkim budżet reklamowy, czyli środki na reklamę. Jeśli dodatkowo zdecydujesz się na współpracę z agencją lub z freelancerem, do budżetu reklamowego konieczne jest doliczenie kosztów obsługi, czyli stworzenia i optymalizacji takiej kampanii. Zazwyczaj ceny freelancerów są niższe niż te agencyjne, ponieważ wolny strzelec ma niższe koszty, nie zatrudnia pracowników i nie zawsze wynajmuje biuro. Pamiętaj jednak że nie jest to reguła, a dobry specjalista nie jest tani. Jeśli chodzi o formę rozliczenia za obsługę FB Ads modele są różne:

  • stała kwota ustalona przez wykonawcę,
  • procent od budżetu reklamowego, najczęściej od 10 do 30% z kwotą minimalną,
  • stała kwota + określony procent od wygenerowanej sprzedaży.

Dlaczego agencje lub freelancerzy nie zgadzają się na płatność za efekt

Celowo nie wspominamy tu o płatności za efekt. Dlaczego? Ponieważ specjalista FB Ads nie działa sam. Często korzysta z usług programisty lub grafika, który przygotowuje kreacje reklamowe. Co więcej, sprzedaż nie zależy tylko od reklamy na FB. Wpływa  na nią wiele czynników, takich jak choćby atrakcyjność samej oferty czy funkcjonalność witryny, do której odsyła reklama. Nie mówiąc już o sytuacjach, w których decyzja o nawiązaniu współpracy zachodzi poza FB, np. w czasie spotkania czy rozmowy telefonicznej. Z tego powodu płatność za efekt bardzo rzadko stosowana jest w przypadku FB Ads.

Za co płaci się w kampanii na Facebooku

Jaki jest system rozliczenia, jeśli chodzi o kampanię na FB? Warto wiedzieć, że FB pobiera opłatę za sam fakt wyświetlenia reklamy. Oznacza to, że płacisz za ich emisję. Może być więc tak, że nie pozyskasz żadnego klienta, a za kampanię i tak będzie trzeba zapłacić. Dlatego tak ważne jest, żeby współpracować ze specjalistą, który nie tylko zna zasady działania i ograniczenia tego systemu reklamowego, ale także łączy kompetencję marketingowca i copywritera.

Od czego zależy koszt kampanii na FB

Nie każda kampania na Facebooku kosztuje tyle samo. Istnieje kilka czynników, które wpływają na jej finalny koszt. Poniżej omawiamy krótko te najważniejsze.

Cel reklamowy

Wybierając cel reklamowy, wskazujesz algorytmowi Facebooka, jakich użytkowników ma szukać. Przykładowo, wybierając cel ruch, ściągniesz na swoją stronę dużo osób, ale już niewielka  ich część wykona dodatkową akcję, np. kupi coś albo wypełni formularz. Dzieje się tak, ponieważ FB skupia się na celu, którym w tym przypadku jest uzyskanie jak najwięcej wyświetleń strony lub kliknięć w link (w zależności od tego, co wybierasz; rekomendujemy jednak wyświetlenie strony). Jak się pewnie domyślasz istnieją tańsze i droższe cele reklamowe. Do tej pierwszej grupy zaliczamy Rozpoznawalność (tutaj celem jest wyświetlanie reklam jak największej grupie osób, jak najtaniej), aktywność (algorytm szuka osób, które są skłonne polubić fanpage, zostawić komentarz pod postem lub obejrzeć video) i wspomniany już ruch. Droższe cele to sprzedaż i kontakt. Domyślasz się pewnie dlaczego. Zgodnie z ich nazwą, kiedy wybierzesz któryś z nich, algorytm będzie docierał do osób, które są skłonne zostawić dane kontaktowe, kupić coś albo przynajmniej wejść na ścieżkę zakupową. Nie oczekuj więc dużej sprzedaży czy leadów, wybierając cele takie jak rozpoznawalność, aktywność czy ruch.

Grupa odbiorców oraz jej wielkość

To, do jakich odbiorców chcesz dotrzeć, wpływa na koszt reklamy na Facebooku. Mamy tu na myśli tzw. zainteresowania, na które składają się najróżniejsze informacje, takie jak wiek, aktywności, dane demograficzne. Przykładowo, dotarcie do przedsiębiorców, może kosztować Cię więcej niż dotarcie do Polaków z całego kraju w wieku 25–50 lat. Im bardziej precyzyjna, mniejsza grupa, tym CPM, czyli koszt 1000 wyświetleń,  będzie wyższy. Wpływa na to pośrednio również wspomniany już wybór celu, ponieważ statystycznie grupa osób, które zareagują na post będzie większa niż ta, która zdecyduje się na zakup.

Atrakcyjność i dopasowanie kreacji do grupy odbiorców

Koszt kampanii, a dokładniej CPM rośnie, gdy reklamy nie są atrakcyjne dla odbiorców i nie reagują na nie. Im większe zainteresowanie budzi reklama, tym koszty jej wyświetlenia i dotarcia do odbiorców są niższe. Zazwyczaj przekłada się to na więcej wartościowych wizyt na stronie, takich, które kończą się zakupem.

Liczba grup docelowych i lokalizacja

Wiadomo, że działając lokalnie, potrzebujesz mniejszego budżetu niż uruchamiając kampanię na całą Polskę. Równie ważne jest to, ile zestawów reklam, czyli grup odbiorców chcesz przetestować. Taki minimalny budżet dzienny na jedną grupę odbiorców to 20-30 zł dziennie. Łatwo więc policzyć, że miesięcznie jest to ok. 600–900 zł na jedną grupę odbiorców, w przypadku kampanii, której celem jest sprzedaż lub pozyskanie kontaktów. Oczywiście ta kwota powinna być większa, ponieważ w przypadku kampanii ogólnopolskich warto testować co najmniej kilka grup. 

Jak oszacować budżet reklamowy FB Ads

Jak ustalić budżet reklamowy? Możesz wybrać budżet całkowity, czyli od razu całą kwotę na określony czas lub dzienny. Jeśli zależy Ci na zasięgu, aktywności, spokojnie możesz zacząć nawet od 300-500 miesięcznie. Jeśli jednak Twoim celem jest sprzedaż absolutne minimum to 1000 zł w przypadku kampanii lokalnych oraz 1500-2500 zł miesięcznie w przypadku kampanii ogólnopolskich. Warto przyjąć zasadę, że w przypadku kampanii sprzedażowych lub na pozyskanie kontaktów, zacznij od 20–30 zł na zestaw reklam (grupę odbiorców), a w przypadku kampanii zasięgowych, związanych z aktywnością i ruchem, możesz zacząć od 15 zł dziennie.

Cena reklamy na Facebooku – podsumowanie

Bez względu na to, czy chcesz zająć się kampanią na FB samodzielnie, czy planujesz współpracę ze specjalistą, najpierw zapoznaj się z podstawami działania tego systemu. Dzięki temu dowiesz się, czy osoba, którą zatrudnisz naprawdę jest fachowcem, nie przepalisz, czyli nie zmarnujesz budżetu, a Twoje kampanie będą dochodowe. 

 Artykuł powstał we współpracy z Natalią Krajnik, autorką strony Twój Biznes w Sieci.

  • Oceń ten artykuł
    5.0/5 (1 ocen)
  • Podziel się